Zeilreisverslagen CWO zeillessen demarage

Zeil Avontuur langs de Noordzee kust – Augustus 2011

Dag 1 : Oostende – Duinkerken

Na eerst alleen op de binnenwateren gezeild te hebben en het CWO1 diploma bij Demarage Zeil Centrum gehaald te hebben, smaakte dit uiteraard naar meer.
Na overleg met Jasper van zeilschool Demarage, besloten om een tocht van vier dagen te plannen waarvan een gedeelte langs de Nederlandse kust.

Uiteindelijk was het zover: op donderdag vier Augustus via Dinteloord naar Oostende gereden. In Dinteloord wat spullen ingeladen voor aan boord en tevens Fred een andere cursist die we al bij eerdere CWO zeillessen ontmoet hebben, opgehaald zodat we met één auto richting Oostende konden rijden.

We zijn ongeveer half negen uit Dinteloord vertrokken zodat we rond tienen aan boord zouden zijn. Gelukkig onderweg nog even een kopje koffie genuttigd aangezien we voorzien hadden dat we direct zouden gaan varen, en jawel hoor, de tassen en zeilkleding waren amper aan boord of de motor werd gestart.

Na een tijdje varen alle zeilen bijgezet en onder redelijke omstandigheden richting Duinkerken gezeild; onderweg genoten van koffie en ontbijtkoek.
We waren dus met vier personen aan boord: Jasper instructeur van Demarage Zeil Centrum, Fred, Piet en Dick.
Uiteraard was de lunch tijdens het zeilen weer zeer goed verzorgd en ontbrak het ons aan niets. Samen met Piet probeerde we de beginselen van navigatie in de praktijk te brengen. Het betekend continu weten waar je bent, welke koers je moet varen en op de kaart kijken welke boeien en kardinalen je tegenkomt.
Tegen de tijd dat we Duinkerken naderden is er een smalle vaargeul met ondieptes aan de kanten die je echt moet ontwijken en dus goed moet navigeren. Dit ging ons goed af en we kwamen rond vier uur aan in Duinkerken.
De Demarage aangelegd en ligplaats en pasjes voor de douches geregeld. Helaas mag je maar één maal douchen van de havenmeester.
De strategie voor de volgende dag besproken met iedereen en we kwamen tot de conclusie dat gezien HW (hoog water), wij om zes uur zouden moeten vertrekken om op zijn minst zes uur stroom mee te hebben. S’avonds lekker gegeten en daarna de kooi in.

Dag 2 : Duinkerken – Breskens

Om vijf uur al opgestaan, beetje vroeg maar wel lekker en na een heerlijk ontbijtje van eieren en spek, rond zessen de haven uitgevaren. Direkt begonnen met navigeren gezien de smalle vaargeul waar we wederom doorheen moesten varen. Het is trouwens fantastisch om bij zonsopgang weg te varen.
Gezien het feit dat we een ruime wind/voor de windse koers hadden, besloot Jasper om de spinnaker te gaan gebruiken; dit hebben we geweten: veel lijnen en zeer hard werken. Daar komt ook nog bij dat je zeer geconcentreerd moet varen, dus weer een ervaring rijker. Helaas was rond tien uur één van de cursisten zeeziek en heeft daarom deze dag wat rustig aan gedaan.
De heerlijke lunch op de boot genuttigd want het plan was om in één keer naar Breskens of Vlissingen te zeilen. Helaas was Vlissingen vol dus uitwijken naar Breskens.
Het is wel fantastisch om zo’n twaalf uur aan één stuk met een spinnaker te zeilen.
Na aankomst in Breskens een mooie ligplaats gekregen aan de Noordzijde van peiler twee. Netjes de boot aangelegd en heerlijk gegeten in het restaurant in de jachthaven; deze keer was er de mogelijkheid om twee maal te douchen, dus de dag kon niet meer stuk. Later op de avond waren er meer boten die op het zelfde idee waren gekomen en voor dat we het wisten waren we compleet ingesloten.

Dag3: Breskens – Kanaal v Walcheren – Veerse meer – Zierikzee

Dit leverde de volgende ochtend prachtige discussies op aangezien niet iedereen bereid was om ruimte te maken terwijl dit wel zou moeten, althans volgens de regels.
Jasper heeft toen een aantal boten aangespoord om ruimte te maken voor ons vertrek en na ongeveer drie kwartier konden we wegvaren, netjes iedereen bedankt. Schuin overgevaren op de motor richting het kanaal van Walcheren, ook eens fijn na een behoorlijk zware vorige zeildag. Helaas door het niet aansluiten van een andere boot op de overige boten, en doordat de brugwachter voor onze neus de brug dicht deed, hebben we een uur voor de eerste brug liggen wachten.
De rest van de dag via kanaal van Walcheren en Veerse meer ook nog op de motor, eindelijk zeilen richting Zierikzee. We hebben nog even overwogen om richting Neeltje Jans te gaan maar iedereen was het er over eens dat het zo wel mooi was; we waren ook alweer tien uur onderweg geweest. Later bleek dat dit een goede keuze te zijn geweest.
Die avond heerlijk gegeten in de plaaselijke Italiaan, echt een aanrader.

Dag4: Zierikzee – Dinteloord

Helaas alweer onze laatste dag. Na het ontbijt bleek de weersvoorspelling richt 7Bft te gaan dus toch een goede beslissing om de vorige dag niet door te varen richting Neeltje Jans.
Na de Zeeland brug de zeilen gedeeltelijk op gezet en heerlijk terug gevaren met soms een top van 8 – 8.5 knopen.
Later een stuk als Zeeuws meisje gezeild, uiteraard voor de windse koers: best moeilijk om dan niet onbedoeld te gijpen, dus weer veel geleerd die dag.

Jasper, heel erg bedankt voor de vele leuke en zeer leerzame momenten, het was fantastisch om in vier dagen vanuit Oostende richting Duinkerken over zee te varen, en via Breskens via de binnenwateren terug; we hebben super goed weer gehad en van alles mee kunnen maken.